Hoi! Welkom op het Burn-Out Blog!

burn-out homepage
 
Hier vind je alle informatie over alles wat met burn-out te maken heeft. Zoek je een snellere manier om alle informatie van dit blog en nog veel meer informatie tips en oefeningen tot je te nemen? Klik dan hier.
 

Burn-out Test

Als je twijfelt of je een burn-out hebt kun je een burn-out test doen. Hiervoor is op deze website een onofficiële versie van de Maslach Burnout Inventory Test beschikbaar. Deze test geeft de beste indicatie of je een burn-out hebt. Er zijn nog meer burn-out testen beschikbaar op internet.
 

Wat is een Burn-out

Burn-out betekent letterlijk opgebrand zijn. Geen energie meer hebben, voortdurend moe. Een burn-out is meestal werk gerelateerd maak kan ook uit privé omstandigheden voortkomen. Officieel spreekt met van een burn-out als er sprake is van 3 symptomen. Dit zijn uitputting, cynisme en een verminderd zelfvertrouwen. Meer informatie vind je in het artikel wat is een burn-out.
 

Burn-out Symptomen

De symptomen van een burn-out kunnen zich uiten in zowel lichamelijke symptomen als geestelijke symptomen. Veel lichamelijke symptomen of klachten worden vaak in eerste instantie niet herkend als symptoom van stress en burn-out. Geestelijke oftewel Psychische klachten worden sneller met stress en burn-out in verband gebracht. In dit artikel vind je een overzicht van de meest voorkomende psychische en lichamelijke klachten die horen bij burn-out symptomen.
 

Voorbodes van een Burn-out

Een burn-out komt niet van de ene op de andere dag aanwaaien. Er gaat een langdurig proces van overbelasting aan vooraf. Je lichaam geeft voldoende signalen maar sterk als jij bent wuif jij ze allemaal aan de kant. Stress daar heb jij geen last van. Herken jij deze vijf voorbodes van een burn-out?
 

Werknemer en Burn-out

In dienst van een werkgever krijg je als werknemer met een burn-out met veel mensen te maken. In Nederland en België zit er nog steeds een groot taboe op burn-out. Dat is jammer en niet nodig.
 
Onthoud goed dat mensen die de kantjes eraf lopen op het werk niet snel een burn-out zullen krijgen. Mensen die een burn-out krijgen zijn vaak de beste werknemers die een werkgever zich kan wensen. Ze zeggen zelden nee en staan altijd klaar als er gewerkt moet worden.
 
Vaak laten werkgevers weinig van zich horen als je met een burn-out in de ziektewet terecht komt. Dat is jammer. Met de juiste begeleiding is het mogelijk je werk snel weer op te pakken. Door goed te weten wat je rechten plichten zijn is het makkelijker je burn-out in eigen hand te nemen.
 

Burn-out en de Bedrijfsarts of Arboarts

Wanneer je langdurig verzuimd door een burn-out kom je in aanraking met de bedrijfsarts of arboarts. Dit kan een arts zijn die bij jou op het bedrijf komt of een externe arbodienst waar je naar toe moet. Ook bij het UWV wordt gebruik gemaakt van bedrijfsartsen. De belangrijkste taak van de bedrijfsarts is vaststellen of jij wel of niet geschikt bent om arbeid te verrichten. Daarvoor heeft de bedrijfsarts informatie nodig.
 
Veel mensen zijn huiverig om naar de bedrijfsarts te gaan. Bang dat hij je weer aan het werk zal sturen terwijl jij dit niet ziet zitten. Hoe pak je een bezoek aan de bedrijfsarts aan? Wat doe je wel en wat doe je niet. De belangrijkste regels zijn: duidelijke afspraken maken en de waarheid vertellen. Het is altijd handig om je klachten en problemen op papier te zetten en deze mee te nemen naar de afspraak.
 
De bedrijfsarts heeft een beroepsgeheim. Dat betekent dat hij geen mededelingen over jouw medische toestand aan je werkgever mag doen. Er bestaan veel vragen en misverstanden over de taken en bevoegdheden van de bedrijfsarts of arboarts. Om deze vragen voor eens en voor altijd te beantwoorden heb ik dit artikel geschreven.
 

Burn-out en het UWV

In Nederland zijn strikte regels opgesteld door de overheid die moeten worden gevolgd door bedrijven met langdurig zieke werknemers. Deze regels zijn opgesteld om de instroom in de WIA (voorheen WAO) te beperken. Zo worden de kosten voor de belastingbetaler in de hand gehouden en dat is natuurlijk een goede zaak.
 
Om mensen met een langdurige ziekte (zoals een burn-out) te begeleiden heeft het UWV een strak protocol opgezet dat door de werkgever en de bedrijfsarts gevolgd moet worden. Dit houdt in dat er een probleem analyse en een plan van aanpak worden gemaakt. Ook voortgangsgesprekken behoren tot het protocol. Wil je precies weten waar je aan toe bent? Lees dan dit artikel.
 

Weer aan het werk na een Burn-out

Als je na een burn-out of tijdens je burn-out weer gaat werken is het belangrijk goede afspraken over je re-integratie te maken met je werkgever. Zo voorkom je dat te hard van stapel loopt of dat je werkzaamheden moet verrichten die niet goed voor je gezondheid zijn. Het is belangrijk dat collega’s van te voren op de hoogte gesteld worden van wat jij wel en niet gaat doen. Dit voorkomt scheve gezichten en ongemakkelijke situaties. Om een nieuwe burn-out te voorkomen is het heel belangrijk dat je niet alleen weer gaat werken maar ook jezelf terug vindt na een burn-out.
 

Herstellen van een Burn-out

Herstellen van een burn-out is niet makkelijk. Zonder de juiste hulp kan het heel erg lang duren. Alle kennis rondom het herstellen van een burn-out is gebundeld in het ebook: Burn-out, de kans van je leven! Dit ebook geeft je alle informatie die je nodig hebt om grip te krijgen op je burn-out. Je leert hoe je met jezelf en de mensen met wie je te maken krijgt omgaat. Alle methodes om je de stress en je gedachten onder controle te krijgen staan erin beschreven inclusief uitgebreide oefeningen.
 
Tot slot zorgt dit ebook er niet alleen voor dat je weer aan het werk kunt maar ook dat je je leven grondig onder de loep neemt. Ben je nog wel op het juiste pad of ben je tijdens je carrière afgedwaald van waar je passies en plezier in het werk. Het ebook zorgt ervoor dat je na je burn-out meer geniet van het leven en betere keuzes maakt die goed bij je passen. Durf jij het aan?
 

Burn-out en geheugenproblemen

Geheugenproblemen is een veel voorkomend symptoom van burn-out. Niets kunnen onthouden is niet alleen lastig maar ook onhandig en confronterend. Je wordt – vaak door anderen – steeds opnieuw geconfronteerd met je beperkingen. Een extern geheugen kan daarvoor een oplossing zijn.
 

Stoppen met piekeren en ontspanning

Stoppen met piekeren kan op vele manieren. Cognitieve gedragstherapie is een van de mogelijkheden. Piekeren is een gewoonte. Het niet iets waar je niks aan kunt doen. Met veel oefening is de piekergewoonte te doorbreken.
 
Ontspannen is moeilijk als je een burn-out hebt. Om het minste geringste schiet je in de stress en raakt je hele lichaam van slag. Je kunt om te leren ontspannen een voorbeeld nemen aan een kat. Katten zijn meesters in het ontspannen en het zichzelf gemakkelijk maken. Andere manieren zijn methoden als Body Stress Release en Haptonomie of Haptotherapie. Als je weinig tijd hebt zijn deze oefeningen misschien wat voor jou.
 

Het Leven na een Burn-out

Is er leven na een burn-out? Jazeker! Als je jouw burn-out slim beet pakt is het zelfs een veel beter leven dan voor je burn-out. Een burn-out gaat niet vanzelf weg als je maar lang genoeg thuis blijft. Je zult actief aan jezelf moeten werken en dat begint met de wil om jezelf te verbeteren. Een paar tips om jouw herstel succesvol te maken vind je hier.
 


 

Drie simpele stappen om te

Herstellen van een Burn-out

pijltjes

GRIP

Herstellen van een burn-out begint met begrijpen wat je is overkomen.

Ontdek:
– Wat een burn-out eigenlijk is
– Met wie je te maken krijgt
– Hoe je met ze omgaat
– Wat je rechten en plichten zijn

Zo krijg je grip op je burn-out!

CONTROLE

Om te herstellen van een burn-out zul je moeten leren omgaan met stress.

Ontdek:
– Wat stress eigenlijk is
– Hoe je de stressreactie kunt stoppen
– Hoe je stopt met piekeren
– Hoe je jouw gedachten de baas wordt

Zo krijg je controle over je burn-out!

VOLDOENING

In de aanloop naar een burn-out raak je door de stress jezelf kwijt
(Her)Ontdek:
– Wie jij bent
– Wat jij in je leven belangrijk vindt
– Wat je kwaliteiten en valkuilen zijn
– Hoe jij je toekomst in wilt richten

Zo wordt je burn-out het beste dat je is overkomen!

 
pijltjes2
 

 


 

Het Laatste Nieuws van het Burnout Blog

[catlist name=blog orderby=date order=desc numberposts=5 excerpt=yes excerpt_size=70  title_tag=h2 title_class=lcp_title excerpt_tag=p excerpt_class=lcp_excerpt]

Reacties zijn uitgeschakeld.